iranshop
هرآنچه كه نياز داريد در وبلاگ ما به دست خواهيد آورد
ايران اكونوميست - به گزارش ايران اكونوميست، با توجه به وضع قوانين خاص و به روز مربوط به مديريت تاكسي هاي اينترنتي در كشورهايي از جمله انگلستان و آمريكا، متاسفانه بعضي از شركت هايي كه از غرب به شرق مهاجرت كرده اند از خلاء قوانين موجود در كشورهاي ميزبان براي سود بيشتر بهره مي برند. 

به دنبال محبوبيت روزافزون اپليكيشن هاي درخواست تاكسي در كشورهاي جهان، متاسفانه در اين كشورها مسئولان در به روزرساني قوانين موجود يا وضع قوانين جديد براي پوشش شرايط و وظايف جديد شركت هاي درخواست تاكسي اينترنتي، عملكرد ضعيفي داشته اند. 

با انتشار اپليكيشن درخواست تاكسي Go-Jek در سال ۲۰۱۵ در مالزي، تحول سريعي در صنعت حمل ونقل درون شهري جاكارتا به وقوع پيوست. اين سيستم با ثبت نام اوليه رانندگان موتورسيكلت هاي محبوب و ارزان در مركز شهر به سرعت به محبوبيت دست يافت و بازار تاكسي هاي محلي را به شدت تحت تاثير قرار داد. 

بعضي از شركت هاي توليدكننده تاكسي در مالزي به شدت از وضع موجود شكايت و فعاليت اين اپليكيشن ها را خارج از قانون قلمداد كردند و همين مسئله باعث شد كه ضعف دولت در وضع قانون براي تاكسي هاي اينترنتي آشكار شود. 

مهمترين شكايت رانندگان تاكسي از اپليكيشن هاي درخواست تاكسي، هزينه بسيار پايين و غير منطقي خدمات است، چرا كه وضع موجود به طور كلي بازار تاكسيرانان محلي را نابود كرده است. 

گزارش ها نشان مي دهد كه اين مشكل به محض ورود تاكسي هاي اينترنتي در اكثر نقاط جهان مشاهده شده است و رانندگان تاكسي هاي درون شهري را با چالش جديدي مواجه كرده است. 

مثلا دولت تايلند هنگام مواجه با شكايت تاكسيرانان مبني بر هزينه پايين و غير منطقي تاكسي هاي اينترنتي با وضع يك قانون مبني بر ممنوعيت استفاده از خودروهاي شخصي براي حمل مسافر تا حدودي اين مشكل را برطرف كرد. 

دولت فيليپين نيز به دنبال قانوني كردن تاكسي هاي اينترنتي با مشكلي مشابه اما در ابعاد جديد مواجه شد. شركت خدمات حمل ونقل فيليپين با ارائه مجوز به شركت هاي درخواست اينترنتي تاكسي با اين ديد مثبت كه آنها مشكل حمل ونقل شهر را برطرف مي كنند، در نهايت با يك بحران ترافيكي در مركز شهر مواجه شد. بررسي هاي اوليه نشان داد كه به دنبال تمايل كنترل نشده مالكان خودروهاي شخصي براي ورود به اين نرم افزارها، ترافيك نقاط مركزي پايتخت به شدت افزايش يافته بود. در واقع اين معضل صرفا به خاطر ورود خودروهاي بيشتر به مركز شهر براي درآمدزايي بيشتر بود. 

بحران ورود صنعت نوظهور تاكسي هاي اينترنتي در كشورهاي شرق آسيا تا مرحله اي پيش رفت كه شركت هاي صاحب نام در اين كشورها مثل Grab به انحصارطلبي مجازي متهم شدند. 

با ورود كارشناسان اقتصادي به بحران تاكسي هاي اينترنتي مشخص شد كه با توجه به شكايت رانندگان فعال مبني بر پايين بودن درآمد در مقايسه با كاركرد خودرو، اين مسئله ثابت شد كه شركت هاي تاكسيراني اينترنتي با سياست مشتري بيشتر، درآمد كمتر و سود پايدار به نوعي حق رانندگان را با پايين آوردن كرايه پايمال كنند. 

مثلا رانندگان خودروهاي شخصي در مالزي پس از ثبت نام در اپليكيشن Go-Jek بيشتر به دنبال رسيدن به سقف درآمد روزانه يعني ۳۰ دلار با انجام تعداد مشخصي از سفرهاي روزانه هستند. 

مطالعات كارشناسان اقتصادي نشان مي دهد كه متاسفانه مديران شركت هاي درخواست تاكسي اينترنتي پس از رسيدن به ثبات و جذب سرمايه كافي به صورت تدريجي قوانين جديدي را وضع مي كنند كه به ضرر رانندگان تمام مي شود. 

همچنين از نظر كارشناسان، مدل اقتصادي طرح تاكسي هاي اينترنتي نيز با چالش فراواني روبرو است، مثلا اين شركت ها هرگز نمي توانند بدون ارائه خدمات تخفيف ويژه در مقايسه با تاكسي هاي رسمي فعاليت كنند، پس همين مسئله به نوعي انحصار مجازي تلقي مي شود و در اين ميان بيشتر حقوق كساني ضايع مي شود كه رسما از تاكسي درآمد كسب مي كنند. 

بحران تاكسي هاي اينترنتي در كشورهاي شرق آسيا نشان مي دهد كه با ورود فناوري، متاسفانه راه هاي جديد گريز از قانون به علت عدم به روزرساني قوانين مربوط به تاكسيراني افزايش مي يابد. 

گشترش تاكسي هاي اينترنتي در كشورهاي غربي نيز با مشكلاتي مشابه همراه شده است؛ مثلا نرم افزار "اوبر" (Uber) به محض ورود به بازار لندن مشكلات زيادي را چه براي صنعت حمل ونقل و چه از نظر مشكلات اجتماعي ايجاد كرده است. 

مشكلات و ضعف هاي ساختاري اپليكيشن درخواست تاكسي اوبر در انگلستان چنان به بحران تبديل شده كه مجوز فعاليت آن منوط به حضور كارشناسان اين شركت در دادگاه و ارائه توجيهات كافي محدود شده است. 

يكي از بزرگترين مشكلات نرم افزارهايي از قبيل اوبر در بريتانيا، افزايش آزار و اذيت هاي جنسي از سوي رانندگان و بعضا از سوي مسافران است. 

يكي از محدوديت هاي وضع شده براي رانندگان نرم افزارهاي درخواست تاكسي، قبولي در امتحان زبان انگليسي و تعهد براي پوشش ۲۴ ساعته در تمام ايام هفته به منظور حمايت بيشتر از مشتريان است. 

صادق خان، شهردار لندن در مورد سرانجام تاكسي هاي اينترنتي گفت: من مي خواهم لندن از نظر فناوري هاي نوظهور و نوآوري پيشتاز باشد، بنابراين هميشه به دنبال جذب فناوري هاي نوين به اين شهر هستم اما فعاليت اقتصادي در لندن مستلزم رعايت همه جانبه قانون است و هيچ شركتي از اين امر مستثني نيست. بنابراين فعاليت شركت اوبر نيز با توجه به هشدارهاي داده شده محدود يا متوقف خواهد شد. 

مدير شركت اوبر در واكنش به تصميم شهردار لندن گفت: در حال حاضر بيش از ۴۰ هزار راننده در اين اپليكيشن فعاليت مي كنند و با لغو مجوز فعاليت، بحران جديدي شكل خواهد گرفت و كاربران نيز از مزاياي يك سرويس ارزان محروم خواهند شد. 

از نظر كارشناسان، مشكلات تاكسي هاي اينترنتي داراي ابعاد اجتماعي پيچيده اي است؛ مثلا اكثر رانندگان اين نرم افزارها با خودروهاي شخصي شروع به كار مي كنند و با اينكه آنها ماليات نمي پردازند، اما از وضع موجود كه به ضرر تاكسي داران انگليسي است درآمد كسب مي كنند. 

يكي از مشكلات موجود رانندگان فعال در تاكسي هاي اينترنتي، عدم توجه به ساعت كار و شيفت هاي استراحت است. 

با وجود مشكلات فراواني كه سرويس هاي درخواست آنلاين تاكسي به وجود آورده اند، اما آمارها حاكي از آن است كه با توجه به افزايش تقاضا براي تاكسي هاي اينترنتي در كشورهاي پذيرنده اين فناوري، محبوبيت اپليكيشن هاي درخواست تاكسي تا سال ۲۰۲۳ تا ۲۱ درصد افزايش خواهد يافت. 

صنعت اپليكيشن هاي درخواست تاكسي پس از پنج سال از آغاز به كار در ايالات متحده نيز با مشكلات جدي مواجه شده است. در اين ميان مجوز فعاليت برخي از نرم افزارهاي محبوب مثل اوبر به صورت كامل در لس آنجلس و سيليكون ولي (Silicon Valley) لغو شده است. 

از نظر كارشناسان صنعت حمل ونقل، مشكلات سامانه درخواست آنلاين تاكسي در ايالات متحده و بعضي از كشورها به پنج دسته تقسيم مي شود: 

۱. عدم برابري در مواجه با قوانين 

به دنبال محبوبيت اپليكيشن هاي درخواست تاكسي در ايالات متحده، شكايت راننده هاي تاكسي و شركت هاي پشتيبان آنها روز به روز بيشتر شده است. آنها معتقدند كه اصلا منطقي نيست كه در يك حوزه كاري يكسان، قوانين بين تاكسي داران زردرنگ با مسافربرهاي اينترنتي شخصي، به صورت جداگانه اعمال شود و اين در حالي است كه در هر دو حالت درآمد با جابه جايي مسافر حاصل مي شود، اما آنها از عوارض، ماليات و مطالبات شهرداري معاف هستند اما تاكسي داران رسمي در عين مواجه با ركود بازار، بايد اين هزينه ها را بپردازند. 

۲.عدم توجه به سوء پيشينه رانندگان 

معمولا براي دريافت مجوز فعاليت كار با تاكسي لازم است كه از راننده، گزارش عدم سوءپيشينه دريافت شود، اما اين مسئله بسيار حياتي در هنگام ثبت نام رانندگان تاكسي هاي اينترنتي از جمله اوبر در آمريكا انجام نمي شود و در واقع همين مسئله باعث لغو مجوز اوبر در تگزاس شد تا ايالت هاي ديگر نيز از خطرات اين ضعف مديريتي آگاه شوند. 

۳. عدم توجه به نيازهاي مسافران معلول 

از آنجايي كه تقريبا تمام رانندگان فعال در اپليكيشن هاي درخواست تاكسي از خودروهاي شخصي براي كسب درآمد استفاده مي كنند، بنابراين تمام خودروها از ارائه خدمات به ويلچيرنشين ها محروم هستند. 

۴.عدم توجه به حقوق قانوني رانندگان 

متاسفانه شركت هاي پيشتاز اين صنعت در جهان يعني اوبر و Lyft كمترين توجه را به حقوق رانندگان دارند. اين شركت ها هرگز رانندگان را جزء كاركنان خود طبقه بندي نمي كنند و صرفا آنها را به درآمدزايي مستقل تشويق مي كنند. 

در واقع همين سياست يك بام و دو هوا باعث شده كه بعضي از رانندگان از تنزل شخصيت كاري خود با خبر شوند و ضمن انتقاد از وضعيت موجود، از فقدان حداقل مزايا و خدمات شركت اصلي شكايت كنند. 

۵.عدم توجه به نظارت مستمر بر عملكرد 

متاسفانه مسئله عدم نظارت بر عملكرد شركت هاي درخواست آنلاين تاكسي در بروز برخي از مشكلات موثر بوده است؛ مثلا در كاليفرنيا قانون جديدي وضع شده كه در آن مسئوليت كنترل بر اپليكيشن هاي درخواست تاكسي از شهرداري ها به سازمان هاي مديريت ايالتي واگذار شده است. 

كارشناسان بر اين باورند كه ريشه اكثر مشكلات فناوري درخواست آنلاين تاكسي، قوانين ضعيف يا فقدان قانون شفاف و مشخص است. در واقع دولت هر كشوري بايد به حق قانوني تاكسيداراني كه ماليات پرداخت مي كنند توجه كند و از ايجاد انحصار مجازي در بازار حمل ونقل كه با پايمال كردن حقوق رانندگان ناآگاه حاصل مي شود، جلوگيري نمايد.
امتیاز:
بازدید:
برچسب: تاكسي اينترنتي، تكنولوژي،
موضوع:
[ ۱۹ تير ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۳۴:۳۲ ] [ mohammad ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 155
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب